Riwal

Danmarks største liftspecialist

Riwal Danmark er landets største liftspecialist som udlejer og sælger både lifte, teleskoplæssere og gaffeltrucks. Ønsket for Riwal var at synliggøre sig yderligere i både Danmark og Norge. Fundamentet for webshoppen var på forhånd udarbejdet, så derfor var ønsket at vi nu skulle gøre Riwal synlige både på det danske marked og det norske. Fokusset blev lagt på at SEO optimere den danske hjemmeside, samt kombinere dette med Google Ads i henholdsvis Norge og Danmark.

Målsætning

Riwal ønskede at øge deres synlighed online i både Danmark og Norge. Målet var at forbedre deres placering i søgemaskiner gennem SEO-arbejde og at øge trafikken via Google Ads. Fokus var også på at styrke brandets digitale tilstedeværelse, markedsføre deres app “MitRiwal”, samt øge salget af lifte i Norge, hvor der ikke er fokus på udlejning.

Proces

Vi indledte processen med en dybdegående SEO-strategi, der omfattede en teknisk analyse af Riwals danske hjemmeside. Der blev udført en keywordanalyse og identificeret vigtige optimeringsområder. Google Ads blev lanceret i både Danmark og Norge med en tilpasset strategi til hvert marked. I Norge fokuserede vi på kontakt og vejledning i forbindelse med køb af lifte, mens der i Danmark var fokus på udlejningsløsninger af lifte og markedsføring af deres app.

Resultat

Gennem indsatser med både SEO og Google Ads opnåede Riwal højere placeringer på Google og dermed en øget synlighed i både Danmark og Norge. Den øgede trafik til hjemmesiden har resulteret i flere leads og større kundeengagement. Appen “MitRiwal” blev også succesfuldt rebrandet og fik flere brugere. Kampagnerne i Norge hjalp med at fremme salget af lifte og øge den generelle brand awareness.

Fremtid

Fremadrettet vil IT Stack fortsætte med at optimere Riwals digitale tilstedeværelse gennem tæt samarbejde og løbende justeringer af SEO og Google Ads-strategier. Der vil være fokus på at udvide markedet i Norge og fortsætte markedsføringen af “MitRiwal” appen. Desuden vil IT Stack støtte Riwal i at forbedre kundeoplevelsen på tværs af deres digitale kanaler og sikre langvarig vækst.

Præsentation af kunden 

Riwal Danmark A/S er en del af den hollandske Riwal Group, som har datterselskaber i 16 lande, der tilsammen har en liftflåde på over 19.000 maskiner. Riwal Danmark er landets største liftspecialist, og blev grundlagt i foråret 2001. Riwal udlejer og sælger både lifte, teleskoplæssere og gaffeltrucks. De fokuserer i høj grad på at ‘levere løsninger til arbejde i højden.’ De tilbyder udelukkende udstyr af højeste kvalitet, og er officielle forhandlere af anerkendte lift–brands såsom Genie, JLG, Holland Lift, Manitou og Nifty.

Eric Will I Marketing & Communication Manager Nordics

IT Stack har været toneangivende i at udvikle og vedligeholde vores digitale touchpoints heriblandt hjemmeside, SEO, annoncering og strategisk planlægning. I samarbejde med deres dygtige specialister har samarbejdet mellem Riwal og IT Stack resulteret i et stødt stigende antal besøgende på hjemmesiden og i sidste ende nye kunder på udlejningsmarkedet. Hos IT Stack føler man sig altid højt prioriteret og vi har været meget positive over for samarbejdet.

IT Stacks arbejde i processen

Grundige analyser og planlægning af strategier

Først og fremmest lagde vi i tæt samarbejde med Riwal, en grundig strategi for SEO arbejdet. Vi sørgede for, at der fra start blev indsamlet data, så vi løbende kunne følge med i udviklingen. Målsætningen for SEO-arbejdet var at vinde på synligheden blandt konkurrenternes tilsvarende kategorier og dermed opnå en stærkere tilstedeværelse. Vi foretog en keywordanalyse og en teknisk analyse af Riwals hjemmeside, for at definere vigtige optimeringsområder. Analyserne havde til formål at skabe en bedre oplevelse for den besøgende, men ikke mindst også at øge den digitale synlighed og placering i forlængelse af dette. Dette har desuden krævet omstrukturering af udvalgte kategorier, der sidenhen har fået sit eget fokus og forbedrede keywords.

Større synlighed i Danmark og Norge med Google Ads

Efter kortlægningen af nødvendige indsatsområder for SEO, fokuserede vi på yderligere strategiske marketingtiltag. Der blev derfor lagt en plan for annoncering med Google Ads, for at styrke den digitale tilstedeværelse, og synliggøre Riwals digitale tiltag. Eksempelvis hjalp IT Stack med at rebrande og markedsføre version 2 af Riwals app ‘MitRiwal’ der gør liftudlejningsprocessen endnu nemmere. Via app’en kan der bookes en kran eller lift, og undervejs gives der et komplet overblik over bl.a. bestillingsproces, bogføring og status over antal maskiner. Udover Google Ads i Danmark, har IT Stack hjulpet med Google Ads kampagner i Norge. Hos Riwal i Norge, kan der udelukkende sælges og købes lifte, og der fokuseres dermed ikke på udlejningsdelen. Derfor har vi tilpasset marketingstrategien anderledes i Norge, og lagt endnu større vægt på kontakt og vejledning, i forbindelse med de mange overvejelser der er ved køb af lifte og kraner

Værdien i tæt sparring og løbende samarbejde

Riwal ønskede at forny deres tilstedeværelse online, og bringe et større fokus på dem som brand, og som mere end en af Danmarks førende liftudlejere. Riwal vægter kundeoplevelsen utrolig højt – så selvfølgelig skulle dette også skildres endnu mere tydeligt på hjemmesiden, ved hjælp af skarpe tekster. Eksempelvis har Riwal flere værdiskabende tiltag, såsom “The Riwal Way”, der sikrer, at hver enkelt kunde får det samme kvalitetsprodukt og gode service. Riwal er desuden hovedsponsor for det danske cykelhold ‘Riwal Cycling Team’ der deltager i både danske og Europæiske løb. Ligesom Riwal, har vi undervejs i samarbejdet vægtet tæt sparring, fleksible løsninger og tilstedeværelse højt.
Riwal Case

Resultat

En webshop der har markeret sig på Google og skabt flere leads

Gennem indsatser med både SEO og Google Ads opnåede Riwal højere placeringer på Google og dermed en øget synlighed i både Danmark og Norge. Den øgede trafik til hjemmesiden har resulteret i flere leads og større kundeengagement. Appen “MitRiwal” blev også succesfuldt rebrandet og fik flere brugere. Kampagnerne i Norge hjalp med at fremme salget af lifte og øge den generelle brand awareness.

Næste skridt

Vi fortsætter det gode samarbejde

I fremtiden vil IT Stack fortsætte med at videreudvikle Riwals digitale tilstedeværelse. Fokus vil være på at udvide SEO-indsatsen og optimere Google Ads-kampagner i både Danmark og Norge. Desuden vil der blive arbejdet på yderligere tekniske forbedringer af hjemmesiden og appen “MitRiwal”. Målet er at sikre vedvarende vækst, øge salget af lifte i Norge og fortsat styrke Riwals position som førende liftspecialist i begge lande.