Mange virksomheder giver op på SEO inden de overhovedet er begyndt, da priserne ofte er meget høje. De største firmaer betaler gerne prisen for en konkurrencedygtig optimering, men mange af de lokale virksomheder i Danmark, kan ikke følge med prissatsen.
Det er altafgørende at finde den rigtige samarbejdspartner, når man skal betale for SEO. Men hvad er en god samarbejdspartner?
En skarp SEO-udbyder ser en virksomhed, for hvad den er. Hvad er der brug for og hvad skal der bruges penge på – SEO skal serveres i øjenhøjde, så virksomheden får et reelt indblik i fordelene ved en optimering.
Forstå jeres forventninger til processen
Hvad kan man forvente af et SEO-bureau? Man kan forvente meget – men de vigtigste tiltag kan skæres ud i fire punkter:
Analyse
Forventningsafstemning
Involvering
Rapportering
Din samarbejdspartner skal udarbejde en grundig analyse af din virksomhed og forstå de grundlæggende behov for en SEO-implementering. Derudover skal I være i stand til at forventningsafstemme, så forløbet tilgodeser begge parter – her er det specielt vigtigt at forhøre sig om involveringen i processen. Kan I selv implementere dele af SEO-arbejdet?
Afslutningsvis er det vigtigt at kræve rapportering gennem processen. Derved kan I se præcis hvor pengene bliver brugt og hvordan ressourcerne skal prioriteres.
SEO koster penge – det er uundgåeligt. Spørgsmålet er, hvor meget det koster. Svaret er meget forskelligt, da SEO sjældent har en standardpris. Én ting er dog sikkert – prisen skal afspejle arbejdet der lægges i det. Involveringen fra jeres side kan derfor blive et vigtigt element i prissatsen.
Hvis I som virksomhed selv kan gøre en indsats på de grundlæggende områder, sparer I bureauet en masse tid, der kan bruges andetsteds. Involvering fra kundens side, er noget vi har haft stor succes med. Det kan være hjælp til områder som:
Udarbejdelse af tekster
Metabeskrivelser
Title tags
HTML- og linkstruktur
Hvis en samarbejdspartner ikke lader virksomheden hjælpe, kan man undre sig over, hvor samarbejdet egentlig ligger.
Nedenfor kan du læse mere om vores samarbejde med Butik Kamille, som blev inkluderet i processen og hvor personalet løftede mange digitale opgaver selv.
Kan SEO gøres billigt?
Som SEO-udbyder skal man forstå virksomhedens behov – har de aldrig rørt ved SEO før eller har de allerede implementeret de første skridt på vejen? Denne forståelse bunder i kundens ønsker og behov. Hvad kan SEO gøre for dem, hvad er realistiske mål og hvordan kan det derefter udføres til den billigste pris?
Kan SEO skræddersyes?
Det handler om, at få SEO ned i prisleje, der tilgodeser den enkelte virksomhed. Vores inkludering af kunden viser, at SEO kan være en tjeneste, der kan justeres til alle virksomheder. Her er der netop tale om et succesfuldt samarbejde, hvor man hjælper hinanden.
I stedet for at bruge et kæmpe beløb i starten af udviklingen, spreder vi beløbet ud og ser tiden an. I kan lade SEO virke over tid, hvilket giver jer et godt fodfæste i processen, hvor I selv styrer farten. Og fordi vi tilbyder SEO uden binding, kan I selv bestemme hvor meget SEO, der er nok til virksomhedens behov.
Hvad får jeg ud af SEO?
SEO koster penge, da implementeringen ofte indebærer opgaver, som kun specialister kan løfte. Som SEO-bureau skal vi projektlede og eksekvere, hvilket kræver mange ressourcer fra vores side. Man skal som SEO-udbyder være i stand til at optegne skarpe strategier og analyser, samt have stort kendskab til aspekter som bl.a. linkbuilding, der både er komplekst og tidskrævende.
Hvordan skal processen forløbe sig?
Når det er sagt, skal man som bureau også kunne forstå en virksomheds reelle behov for SEO. For virksomhederne der er helt nye i SEO-verdenen, er det en god idé at starte med små skridt og med små priser. Men hvordan kan man have indflydelse på processen, når man ikke selv er ekspert?
Det er vigtigt at forventningsafstemme med sit SEO-bureau inden implementeringen, således man undgår alt for dyre prissatser. De første tiltag i SEO er nemlig de vigtigste og ofte også dem, som du kan have indflydelse på og blive inkluderet i.